De vrijwilligers van Vereniging Behoud de Volendammer Botters hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan de restauratie van de Volendammer kwak VD17 (bouwjaar 1919). Dit schip is sinds 2010 terug in Volendam nadat het enkele jaren in het Caribisch gebied heeft gevaren rond Bonaire. Twee jaar later bleek dat een flinke restauratie nodig was. Nu, na bijna vier jaar noeste arbeid, gaat het schip weer te water. Aanstaande zaterdag 22 oktober is het zo ver op de werf op het Slobbeland in Volendam (Slobbeland 15, naast restaurant Smit-Bokkum).

Hoewel de geplande historische scheepswerf er nog niet is, is er veel bedrijvigheid te bespeuren op het Slobbeland want deze zaterdag gaat tevens de VD84 (1918) de kant op. Deze kwak is sinds 15 jaar eigendom van Odion, een stichting voor ondersteuning en dienstverlening aan mensen met een handicap. Het leerwerkbedrijf van Odion doet een deel van het onderhoud aan de VD84, samen met de vrijwilligers van de botter vereniging. Deze winter zal de eerste fase van een restauratie plaatsvinden. O.a. een deel van de inhouten (het geraamte van een botter), zal worden vernieuwd.

De hijswerkzaamheden worden verricht door een enorme telescoopkraan van Schot Verticaal Transport. Dit wordt een spectaculair gezicht, met twee botters (16 meter lang, 25 ton) hoog in de lucht. De hijswerkzaamheden beginnen om 13:30 uur. Het hoogtepunt is de tewaterlating van de VD17. Naar verwachting zal dit ergens tussen 14:00 en 15:00 uur ’s middags plaatsvinden. Niet alleen het hijsen van de schepen is een spannende gebeurtenis. Het is ook de vraag in welke mate de VD17 lekt na de tewaterlating. Het is normaal dat een houten schip niet direct waterdicht is na jaren op het droge, maar volgens de experts is dat op te lossen door tijdelijk een aantal pompen in het schip te zetten.

De lijst vernieuwde onderdelen aan de VD17 is lang: het begon met de voor- en achtersteven, de kielbalk en enkele huidgangen. Later zijn daar o.a. delen van het berghout, het mastspoor, de trog, een lijfhout, grootschoot- en fokoverloop, en diverse spanten bijgekomen. Ook heeft de motor (DAF 575) een grondige beurt ondergaan, is het koelsysteem van de motor vernieuwd en is het schip helemaal opnieuw gebreeuwd. Als laatste is er een nieuw verfsysteem op het onderwaterschip gegaan. De romp van het schip ziet er nu weer prachtig uit. Al dit werk is grotendeels door vrijwilligers van Vereniging Behoud de Volendammer Botters gedaan. Carlo de Boer (voorzitter): “ Elke maandag en woensdag werkt een vaste kern vrijwilligers aan het schip. Alle voorkomende werkzaamheden pakken ze aan: timmeren, smeden, installatie van de motor, noem maar op. Voor de vrijwilligers is de tewaterlating van de VD17 een geweldige mijlpaal: het resultaat van heel veel noeste arbeid.”

Volgens Hein Molenaar, penningmeester van de vereniging, is het te verwachten dat de komende jaren ook aan de andere twee kwakken van de vereniging het nodige werk zit. De VD241 heeft een paar slechte huidgangen. De VD172 krijgt over twee jaar een nieuw berghout. En ook de VD84 zal na de restauratie van deze winter nog flinke vernieuwingen ondergaan. Zo gaat het nu eenmaal met houten schepen: voor het behoud van dit varend erfgoed moeten regelmatig onderdelen worden vernieuwd. Het zou dan ook prachtig zijn als binnenkort met de bouw van de historische scheepswerf kan worden begonnen. Dit zou voor zowel de schepen als de vrijwilligers van de vereniging een grote verbetering zijn. Ook kan het gemeentebestuur invulling geven aan het inzetten van mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt.

Aanstaande zaterdag is het dus een belangrijke dag voor de botters in Volendam. De bijna honderdjarige VD17 gaat te water!

background